13 September, 2009

Bab 4 Dengan menggunakan pendekatan ordinal, terangkan bagaimana keseimbangan pengguna tecapai.



Keseimbangan pengguna tercapai apabila kepuasan yang diperoleh oleh pengguna daripada penggunaan sejumlah barang dengan sejumlah pendapatan tertentu berada pada tahap maksimum.
• Titik C dan D yang terletak pada keluk puas sama I1 walaupun merupakan kombinasi yang mampu dibeli oleh pengguna, tetapi kepuasan pengguna belum mencapai tahap maksimum. Pergerakan titik C dan D ke titik E akan membolehkan pengguna mencapai keluk puas sama I2 yang mempunyai aras kepusanan lebih tinggi.
• Titik F wlaupun terletak pada keluk puas sama I3 yang lebih tinggi, tetapi dengan belanjawan yang dibatasi oleh garis AB, kombinasi ini adalah di luar kemampuan pengguna.
• Dengan itu titik E ialah titik keseimbangan pengguna di mana sebarang perubahsuaian kombinasi barang setelah mencapai titik E akan mengurangkan tingkat kepuasan pengguna.
• Keseimbangan pengguna tercapai pada titk E di mana garis belanjawan bertangen dengan keluk puas sama yang tertinggi. Pada titik E kecerunan garis belanjawan bersamaan dengan kecerunan kelik puas sama

Kecerunan garis belanjawan = Kecerunan keluk puas sama
Px = MUx
Py MUy atau

MUx = MUy .........(1), dan
Px Py
Jumlah perbelanjaan = jumlah pendapatan
PxQx + PyQy= M ...........................(2)

No comments:

Post a Comment